We keken er allemaal reikhalzend naar uit: vanaf 1 juni om 12:00 uur ’s middags konden de deuren van de Nederlandse horeca weer deels open – al is de horecabeleving niet meteen hetzelfde als vóór de uitbraak van het coronavirus. We geven enkele voorzorgsmaatregelen mee die jij kunt treffen in je zaak om je personeel, je gasten en jezelf zo goed mogelijk te beschermen tegen besmetting. Ook de overheid geeft een handreiking voor een veilige heropening en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) biedt regelmatig updates over de mogelijkheden.
Horeca: hoe bescherm je je personeel en gasten tegen corona?
Veiligheid en hygiëne op de werkvloer1. Hygiëne in de horeca: nog belangrijker dan anders
De HACCP-regels voor hygiëne blijven uiteraard gelden. Zorg ervoor dat ze strikt worden toegepast. Daarnaast is het belangrijk dat zowel personeel als gasten de handen regelmatig wassen met water en zeep. Vermijd begroetingen met contact: geen zoenen of handen schudden. Raak je gezicht zo weinig mogelijk aan, hoest in een papieren zakdoekje – of in de binnenkant van je elleboog als je niet anders kunt. Gebruikte zakdoekjes gooi je weg in een afsluitbare vuilbak. Plaats pedaalemmers of vuilnisbakken met een sensor. Wie zich ziek voelt, blijft thuis of gaat naar huis.
2. Cafés en restaurants
2.1 Voorzorgsmaatregelen voor je personeel
Zorg dat je medewerkers op anderhalve meter van elkaar kunnen werken. Laat ze bijvoorbeeld niet tegelijkertijd hetzelfde bord dresseren. Misschien moet je dus de werkbladen opnieuw bekijken. Je kunt bijvoorbeeld verschillende combisteamers inzetten in plaats van een grote gemeenschappelijke oven. Plaats eventueel tussenschotten tussen de verschillende werkplekken en zorg voor individuele kookspullen voor elke medewerker. Natuurlijk zorg je dat er ook voldoende reinigings- en ontsmettingsproducten zijn, zoals handgels, zeep en wasbakjes, zodat je medewerkers regelmatig en grondig hun handen kunnen reinigen en ontsmettenhanden kunnen wassen en ontsmetten. Je kunt ook ervoor kiezen om handschoenen te dragen. Personeelsleden mogen een mondmasker dragen, maar dat hoeft niet. Zorg sowieso dat handdoeken, afwasmateriaal en kokskleding regelmatig gewisseld en grondig gewassen worden. Breng ten slotte markeringen aan op de vloer om het verkeer in de keuken te regelen. Bij smalle doorgangen kies je voor eenrichtingsverkeer. Ten slotte: communiceer over de maatregelen die je treft met je personeel. Dat vergroot het draagvlak en zorgt dat je team de regels beter naleeft!
2.2 Welkom, gast!
Natuurlijk ben je blij dat je je gasten weer mag ontvangen. Toch komt het weerzien met een zekere afstandelijkheid – letterlijk, dan. Ook je gasten begroet je zonder aan te raken. Als je met een garderobe werkt, vraag gasten dan of ze zelf hun jas willen ophangen. Of laat ze gebruikmaken van de lege stoelen bij hun tafel. Wees genereus met hygiënemiddelen. Plaats handgel in (contactloze) dispensers of sanitaire zuilen bij de ingang van je zaak. Probeer deuren zoveel mogelijk open te laten, zodat niemand een klink hoeft aan te raken – of laat een personeelslid de deur openen. Ontsmet deurklinken regelmatig als ze toch gebruikt worden.
Informeer je gasten zoveel mogelijk over welke maatregelen gelden in je zaak. Dat kan al vanaf het moment dat ze een reservering maken. Gebruik digitale borden, prikborden, reclameborden of affiches om te communiceren over de voorzorgsmaatregelen die jouw zaak treft om je gasten in de beste omstandigheden te ontvangen. Markeringen op de grond, vloerstickers en borden die de weg wijzen helpen om de social distancing te respecteren.
2.3 In de zaak
Werk zoveel mogelijk op basis van reserveringen, zo houd je makkelijk overzicht over het aantal aanwezige personen. Je mag maximaal dertig gasten hebben, naast je personeel. Noteer per tafel de contactgegevens van één persoon. Mocht zich een besmetting met het coronavirus voordoen in je zaak, dan kun je je gasten hierover informeren.
Buffetten of walking dinners zijn absoluut uit den boze. Al je gasten krijgen hun eten en drinken aan tafel. Maak dat al bij het binnenkomen duidelijk met een bordje. Hangen aan de bar kan dus ook nog even niet: daarbij is de anderhalve meter afstand niet gegarandeerd.
Probeer met kleine tafels te werken, voor twee tot vier personen. In het protocol van KHN staat dat er maximaal vier personen aan één tafel mogen zitten met behoud van 1,5 meter afstand tot elkaar. Heb je meerdere gasten uit één huishouden? Dan mogen er meer mensen om tafel en zij hoeven ook geen 1,5 meter afstand te houden.
Het bedienende personeel kan een mondmasker dragen, maar zeker handschoenen worden aangeraden. Zaalmedewerkers die eten brengen en borden afruimen, moeten telkens de handen ontsmetten voordat ze nieuwe borden inzetten.
2.4 Verantwoorde gastvrijheid
Hoewel tussenschotten niet meteen de meest gezellige rekwisieten in je zaak zijn, dragen ze wel bij aan de veiligheid van je gasten. Sommige zaken plaatsen tussenwanden van plexiglas tussen de verschillende tafels, andere kiezen voor andere materialen.
Denk na over je drankenkaart en/of menu. Een fysieke kaart wordt afgeraden. Werk bijvoorbeeld liever met informatieborden, druk je menu op papieren placemats – of leid je gasten met een QR-code naar het menu op je website.
Ook is het nuttig om vloerstickers en andere markering aan te brengen om je gasten te laten zien wat de gewenste looproutes zijn. Denk bijvoorbeeld aan de route naar de toiletten. Ook hier moeten gasten telkens anderhalve meter afstand kunnen houden.
Werk zoveel mogelijk met papieren servetten en placemats of papieren tafelkleden, die je na gebruik weggooit. Dek de tafel alleen voor het aantal mensen dat ook daadwerkelijk gaat plaatsnemen, dat verkleint de afvalberg. Bij het afruimen komt al het materiaal van tafel immers bij het vuilnis terecht – ook ongebruikte spullen. Plaats geen boterpotjes of peper en zout op tafel. Werk eventueel met individueel verpakte porties zout, peper en boter. Bied desinfecterende doekjes aan op de tafels.
Kies je toch voor stoffen servetten? Was ze dan op meer dan 60°C. Laat je vaatwasmachine eveneens de glazen en het servies op meer dan 60°C reinigen. Ja, dat geldt ook voor bierglazen!
Serveer je gerechten? Werk dan eventueel met een cloche: een stolp om het gerecht af te schermen van de omgeving tot je aan de tafel van de gast bent. Eén voordeel: het staat heel chique!
Ten slotte: voordat er nieuwe gasten plaats kunnen nemen, moet je de tafels en stoelen van de vorige gasten ontsmetten. Ook de plaatsen waar niemand zat!
2.5 Terrasjesweer? Zo pak je het veilig aan
Vraag een (tijdelijke) terrasverruiming aan bij je gemeente, zodat het terras voldoet aan de protocollen van de anderhalvemetersamenleving. Maak één duidelijke ingang. Zorg dat je zaak en terras niet te vrij toegankelijk zijn, zo houd je de toestroom van mensen beter onder controle. Bovendien is het zo gemakkelijker om mensen een stoel toe te wijzen en voorkom je dat ze zelf een plaatsje uitkiezen. Zorg dat wandelaars en andere voorbijgangers niet zomaar je terras op kunnen lopen. Bied ook bij het betreden van je terras ontsmettende handgel aan. Werk je met een bestekkast op je terras? Zorg er dan voor dat het een afgesloten exemplaar is. Wijs een personeelslid aan dat als enige toegang heeft tot de kast.
Bedenk daarnaast elegante manieren om zitplekken van elkaar te scheiden. Dat kan met bloembakken, tussenschotten van plexiglas of een scheidingsscherm. Schuif tafels zo ver mogelijk uit elkaar en pas de regels van de social distancing toe. Er zijn zelfs horeca-uitbaters die kiezen voor een hokje van plexiglas voor iedere gast, zodat ze geen andere gasten, personeel of jezelf kunnen besmetten.
Maak ook op je terras de tafels en stoelen na elk gebruik grondig schoon. Zo laat je aan je gasten zien dat je de voorzorgsmaatregelen tegen het coronavirus serieus neemt.
2.6 Sanitaire voorzieningen
Neem je sanitaire voorzieningen onder de loep. Laat deuren die open kunnen blijven zoveel mogelijk open. Installeer wastafels met touchless kranen, touchless dispensers voor zeep en papieren wegwerphanddoeken en zorg ook hier voor ontsmettende handgel. Zorg ervoor dat je de toiletten regelmatig reinigt en schoonmaakt, ontsmet en verlucht. Plaats pedaalemmers of vuilnisbakken met een sensor. Elektrische handendrogers of stoffen handdoeken zijn echt not done. Denk ook in de toiletten aan de anderhalve meter afstand. Dek, indien nodig, een urinoir af, of plaats hoge en brede tussenschotten. Hang de instructies voor een goede handhygiëne zichtbaar op bij je sanitaire voorzieningen – ook bij de toiletten voor het personeel!
2.7 Cashen zonder cash
Communiceer via posters, je menukaart en eventuele andere communicatiekanalen, zoals sociale media, over de voorkeur voor contactloos betalen of pinnen. Ontsmet je betaalterminal na gebruik of zorg voor wegwerpmateriaal waarmee gasten hun code kunnen intikken, zoals wattenstaafjes. Je kunt er ook voor kiezen om betalingen met contant geld te weigeren. Zorg dan wel dat er voldoende alternatieven zijn. Laat slechts één persoon de kassa bedienen. Je zaak zal door de beperkingen met minder bezoekers vermoedelijk wat minder omzet draaien. Probeer daarom initiatief te nemen op het vlak van afhalen of bezorgen. Een borrelbox, een lekkere maaltijd die zich gemakkelijk laat transporteren, een cocktailpakket? Met een beetje creativiteit kom je al een heel eind!
2.8 Blijf niet bij de pakken neerzitten
Wees inventief! Natuurlijk vragen de maatregelen extra inspanningen, maar hoe veiliger je gasten zich voelen, hoe beter je zaak zal draaien. Probeer daarom op een originele manier met deze nieuwe manier van gastvrij-zijn om te gaan. Enkele voorbeelden ter inspiratie:
Sommige restaurantuitbaters gebruiken een karretje voor de bediening om anderhalve meter afstand te kunnen garanderen.
Mediamatic in Amsterdam installeerde zogenaamde ‘quarantainekassen’ waarin je kunt dineren. Het enige wat je nodig hebt, zijn een paar glazen wanden en een slim bevestigingssysteem! Na gebruik wel telkens goed reinigen en ontsmetten.
In Zweden krijg je met Bord för en een tafeltje voor één persoon, midden in een veld met een mooi uitzicht. Het driegangenmenu wordt geleverd door een mand, een touw en een katrollensysteem. De regels van de social distancing worden zo prachtig toegepast!
3. Hotels
Hotels mochten open blijven voor overnachtingen. Het hotel-restaurant – en natuurlijk ook room service – was mogelijk voor hotelgasten die logies hebben en dus ook overnachten. Bij de bredere heropening van de bars en restaurants gelden uiteraard dezelfde aandachtspunten als hierboven beschreven.
Laat ook in je hotel zoveel mogelijk deuren open. Ontsmet klinken, leuningen, liftknopjes en lichtschakelaars. Breng ook hier markeringen op de vloer aan om de nodige afstand te verduidelijken. Laat maar één persoon tegelijk toe in kleine liften, tenzij de gasten allemaal onder hetzelfde dak wonen. Berg je mand met welkomstsnoepjes of -fruit maar even op, of bedenk een veilig alternatief. Zorg ervoor dat de receptionisten de kamersleutels van de gasten altijd ontsmetten als ze worden teruggebracht. Ook wanneer je sleutels tijdelijk in bewaring krijgt, moet je ze ontsmetten. Zorg dat je gasten en de receptionisten steeds anderhalve meter afstand kunnen houden.
3.1 Poetsen
Licht je schoonmaakpersoneel goed in over de juiste schoonmaakmethodes, geschikte schoonmaakmiddelen en de noodzaak om ruimtes regelmatig te verluchten. Werk ook hier met affiches, posters en andere communicatiekanalen. Zorg dat er eventueel mondmaskers en zeker handschoenen zijn voor je medewerkers. Probeer te werken met vaste kamernummers per schoonmaker. Zo vermijd je kruisbestuiving onder je medewerkers.
Organiseer de briefings voor je personeel niet in kleine ruimtes. Het liefst kom je samen in de buitenlucht. Laat niet meer dan één persoon tegelijkertijd toe in de linnenkamer. Was lakens, handdoeken en keukenlinnen op meer dan 60°C om alle bacteriën, microben en virussen te doden.
3.2 Kamers
Leg in de badkamers van de gasten individueel verpakte zeepjes in plaats van een grote knijpfles in de douche. Zorg ervoor dat de handvaten van de douche, de kranen en de wc’s dagelijks ontsmet worden. Ten slotte: sluit minibars af als je niet kunt garanderen dat de bar en de inhoud ervan dagelijks ontsmet worden.
Succes! Heb je hulp nodig, of ben je op zoek naar materiaal voor je horecazaak? Onze helpdeskmedewerkers staan voor je klaar!