Het is volgens de wet voor elk bedrijf verplicht om een preventiemedewerker in dienst te hebben. Maar wat doet een preventiemedewerker eigenlijk en welke verantwoordelijkheden heeft deze? We hebben de belangrijkste zaken voor je op een rij gezet in dit artikel.
Wat doet een preventiemedewerker?
Over het algemeen ondersteunt de preventiemedewerker een werkgever bij het waarborgen van veilige en gezonde arbeidsomstandigheden. Daarnaast is deze medewerker vaak ook de vraagbaak rondom het arbobeleid en geeft deze voorlichtingen over bijvoorbeeld veiligheid.
Is een preventiemedewerker verplicht?
Het is voor elk bedrijf verplicht om een preventiemedewerker in dienst te hebben. Het is hierbij niet toegestaan om iemand van buiten de organisatie in te zetten, tenzij het bedrijf echt niet de mogelijkheden heeft om bijstand te verlenen. Wel geldt dat bij bedrijven met minder dan 25 medewerkers de directeur deze functie mag uitoefenen. Daarnaast kan het ook zijn dat een medewerker de preventietaken naast zijn of haar huidige taken uitvoert. De exacte invulling van deze functie hangt af van de uitkomsten van de Risico-Inventarisatie & Evaluatie.
Onafhankelijke positie in de organisatie
Natuurlijk gelden ook voor deze functie enkele regels. Zo moet een preventiemedewerker voldoende tijd krijgen om taken goed uit te voeren en moet deze over de benodigde deskundigheid en ervaring beschikken. Het is tenslotte wel zo handig als een preventiemedewerker op een chemisch complex ervaring heeft met gevaarlijke stoffen. Daarnaast moet de preventiemedewerker onafhankelijk zijn taken uit kunnen voeren zonder ongewenste invloed van de werkgever. Deze functie geniet dan ook van dezelfde rechtsbescherming als een lid van de OR. Een preventiemedewerker mag dan ook niet ontslagen worden omdat deze zijn taak professioneel en verantwoord uitvoert, ook niet als dit tot wrijving met de werkgever leidt.
Welke taken en verantwoordelijkheden heeft de preventiemedewerker?
Volgens de wet heeft de preventiemedewerker drie taken: 1. Meewerken aan het opstellen en uitvoeren van de Risico-Inventarisatie & -Evaluatie (RI&E); 2. Advies geven aan- en nauw samenwerken met de ondernemingsraad/personeelsvertegenwoordiging over de gewenste maatregelen voor het arbobeleid; 3. De uitvoering van de maatregelen die voortvloeien uit het arbobeleid.
Zo levert de preventiemedewerker een waardevolle bijdrage aan een succesvol arbeidsbeleid door maatregelen uit te voeren die resulteren in veilige en gezonde arbeidsomstandigheden, die ziekteverzuim voorkomen en ervoor zorgen dat collega’s met plezier naar het werk komen.
Opleiding & certificering preventiemedewerker
Er zijn tientallen opleidingen voor preventiemedewerkers die uiteenlopen van een cursus van een halve dag tot opleidingen van een paar jaar. Welke opleiding geschikt is hangt dan ook sterk af van de uitkomsten van de Risico-Inventarisatie & Evaluatie, de complexiteit van het bedrijf en de vooropleiding van de kandidaat. Over het algemeen kun je er vanuit gaan dat een opleiding die uiteindelijk een certificaat verstrekt een kwalitatief goede opleiding is. Daarnaast verzorgen ook diverse brancheorganisaties opleidingen, wat aantrekkelijk is voor kleinere organisaties.
Alles voor een veilige werkomgeving
Ook voor preventiemedewerkers biedt Manutan een breed assortiment artikelen om de veiligheid op de werkvloer te vergroten. Van benodigdheden voor bedrijfshulpverlening, EHBO en brandpreventie tot veiligheidskleding en veiligheidsborden, je bestelt het eenvoudig online bij Manutan. Vragen of meer informatie? Mail dan gerust met onze helpdesk, of bel 030 229 61 11. We kijken graag met je mee.