Als werkgever ben je verplicht om werknemers te beschermen en hen een veilige en gezonde werkplek te bieden. Het arbobeleid vervult hier een belangrijke rol en omvat alle regels en maatregelen die voor deze werkbare arbeidsomstandigheden gelden. In dit artikel geven we een handig overzicht van de belangrijkste onderdelen van het arbobeleid.
Arbobeleid – De waarde van een goed arbobeleidsplan
Veiligheid en hygiëne op de werkvloerArbobeleid verplicht volgens arbowet- en regelgeving
Zoals met alle wetgeving, brengt ook de arbowet- en regelgeving bepaalde verplichtingen met zich mee. In ons eerdere artikel over het arbobeleid voor werkgevers gingen we al in op de betekenis van deze arbo regels en de zaken waaraan jij je als werkgever moet houden. Een van deze verplichte onderdelen is het arbobeleid, ook wel bekend als arbeidsomstandighedenbeleid. Dit beleid omvat alle regels en maatregelen die voor een gezonde en veilige werkplek moeten zorgen. Een goed arbobeleid draagt dan ook bij aan het beperken van gezondheidsrisico’s, het verminderen van ziekteverzuim en het bevorderen van re-integratie na ziekte. Een doordacht beleid is echter niet alleen waardevol voor de werknemer, maar ook voor de werkgever als deze aansprakelijk wordt gesteld na bijvoorbeeld een bedrijfsongeval. Daarnaast leidt een werkomgeving waarin een werknemer zich veilig en comfortabel voelt tot een hogere productiviteit en motivatie.
Onderdelen arbobeleid
Onderstaand gaan we in op de verschillende onderdelen van het arbobeleid. Dit beleid kan per bedrijf verschillen, maar moet in ieder geval de volgende onderdelen bevatten:
• De risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E) Dit is een overzicht van alle risico’s die op de werkplek aanwezig zijn. Volgend op deze inventarisatie maak je een plan van aanpak dat er uiteindelijk toe leidt dat de kans op arbeidsgerelateerde gezondheidsklachten en ongevallen tot een minimum beperkt wordt. Mogelijke risico’s in de RI&E zijn het werken met gevaarlijke stoffen, lawaai en geluidsbelasting en het risico op fysieke overbelasting.
• Ziekteverzuimbeleid Dit beleid zorgt voor een optimaal werkklimaat, gezonde arbeidsomstandigheden en goede Werkverhoudingen. Het doel is het beheersen en verminderen van het ziekteverzuim.
• Bedrijfshulpverlening Elk bedrijf moet een bhv-plan maken en minstens één bhv’er in dienst hebben. De organisatie moet zorgen dat bhv’ers goed worden opgeleid en dat het bhv-plan wordt uitgevoerd en geëvalueerd. Hier hoort ook een jaarlijkse ontruimingsoefening bij.
• Preventiemedewerker Preventieve zorg is een belangrijk onderdeel om risico’s te beperken en ongelukken te voorkomen. Elk bedrijf dient daarom minstens één preventiemedewerker in dienst te hebben. Bij bedrijven kleiner dan 25 personen mag de werkgever deze taak op zich nemen De preventiemedewerker zorgt voor het opstellen van de RI&E, het opstellen en uitvoeren van het bijbehorende plan van aanpak en preventieve taken.
**• Periodiek Arbeidsgezondheidskundig Onderzoek (PAGO) **Een werknemer heeft recht op een periodiek arbeidsgezondheidskundig onderzoek. Dit dient de werkgever dus te organiseren.
Aan de slag met het opstellen van je arbobeleid? Kijk dan eens op Personeelsnet.nl, hier vind je een handig voorbeeld van een arbobeleidsplan.
Vergroot de veiligheid op de werkvloer
Wil je meer weten over de Arbowet en veiligheid op de werkvloer? Bekijk dan ook onze artikelen over de arbo regels voor werkgevers en werknemers of kijk dan op www.manutan.nl of bel de Helpdesk 030 229 61 11 voor een vrijblijvend advies. Zij weten er alles van en helpen u graag verder.