Nu de digitale revolutie volop aan de gang is en ondernemers meer dan ooit veerkrachtiger willen worden, wint automatisering terrein. Weg met de repetitieve en tijdrovende taken. Teams richten zich steeds meer op opdrachten met een hoge toegevoegde waarde. Om deze overgang vlot te laten verlopen, doen ondernemingen een beroep op robotgestuurde procesautomatisering (RPA) en/of intelligente procesautomatisering (IPA), twee tools die elkaar aanvullen …
Wat zijn de verschillen tussen RPA en IPA?
Slim en efficiënt werkenRPA onder de loep
Dankzij robotgestuurde procesautomatisering (RPA – Robotic Process Automation) kunnen ondernemingen hun processen en diensten efficiënter maken.
RPA-software kan methodische en gestandaardiseerde routineprocessen uitvoeren door elementaire regels te volgen. Het kan bijvoorbeeld gaan om de extractie van data uit een systeem om die weer in een ander systeem in te voeren. De mens neemt dan de gevallen die eruit springen, de uitzonderingen, voor zijn rekening.
De afgelopen jaren zijn deze tools geëvolueerd en hebben ze een bepaald niveau bereikt. Zo maken ze de weg vrij voor procesautomatisering op grote schaal. De implementatiekosten van die robotgestuurde systemen, die in slechts enkele weken tijd zijn uitgerold, blijven bovendien beperkt.
Meer over IPA
Intelligente procesautomatisering (IPA – Intelligent Process Automation) verwijst naar een nieuwe generatie tools die op complexere processen worden toegepast.
Die tools zijn gebaseerd op cognitieve technologieën die voortkomen uit artificiële intelligentie: Machine Learning, Deep Learning, Natural Language Processing enz. Ze kunnen de mens bijstaan in niet alledaagse of uitzonderlijke taken die een bepaalde reflectie, creativiteit, scherpzinnigheid enz. vereisen. Die tools verwerken allerhande (semigestructureerde of zelfs ongestructureerde) gegevens of leren bij door menselijk gedrag te observeren.
Als bedrijven deze oplossingen willen invoeren, neemt dat echter meer tijd in beslag: er is een verregaandere configuratie nodig om aan specifieke vakkundige doelstellingen en gedetailleerde scenario’s te voldoen.
Kortom: ondernemingen kunnen dankzij robotgestuurde procesautomatisering hun diensten goedkoper aanbieden en tegelijk het kwaliteitsniveau verhogen en de taken met weinig toegevoegde waarde beperken. Intelligente procesautomatisering gaat dan weer een stap verder en helpt ondernemingen om hun prestaties te verrijken door meerwaarde voor de klanten te genereren.