Duurzaamheid en kostenbesparing zijn twee thema's die hoog op elke bedrijfsagenda staan en het beheer van geretourneerde producten vormt dan ook een enorme uitdaging. Retourlogistiek, ook wel reverse logistics genoemd, zet dit probleem nu om in een mogelijkheid. Door de efficiënte methodes van retourlogistiek toe te passen, zullen ondernemingen niet alleen hun impact op het milieu beperken, maar ook hun winstgevendheid zien stijgen.
Wat is retourlogistiek? En hoe kan je het verbeteren om de kosten te drukken?
Slim en efficiënt werkenRetourlogistiek: oorsprong en definitie
Met de opkomst van e-commerce worden producten steeds vaker geretourneerd. Binnen Europa varieert het retourpercentage voor online aankopen tussen de 7% en 15% bij volwassenen (25-64 jaar). En, niet verrassend, die cijfers stijgen aanzienlijk bij jongvolwassenen (18-24 jaar)1. Naast de enorme economische en ecologische uitdagingen die dit met zich meebrengt, speelt ook de klanttevredenheid een grote rol. Tegenwoordig willen consumenten een duidelijk en eenvoudig retourbeleid.
Het beheer van deze goederenstromen is geen gemakkelijke taak voor bedrijven en is vooral voor bepaalde sectoren (distributie, mode en kleding, elektronica, enz.) een uitdaging. En zo is men geleidelijk meer aandacht gaan besteden aan een interessant concept: retourlogistiek.
Retourlogistiek (of reverse logistics in het Engels) is per definitie het proces om goederen te retourneren in de toeleveringsketen, van hun eindbestemming (de klant) tot hun oorspronkelijke locatie (de detailhandelaar, de leverancier of de fabrikant). DHL, marktleider in de logistieke industrie, licht het concept in grote lijnen toe: 'De logistieke activiteiten na de initiële verkoop van een product om er mogelijk waarde uit te halen of de levenscyclus ervan te beëindigen. Dit omvat zowel het fysieke transport van de goederen als de organisatorische en administratieve aspecten, zoals het beheer van retourzendingen, omruilingen en terugroepacties.'
Hoewel dit concept soms wordt geassocieerd met aftersales, omvat dit toch een veel breder scala aan activiteiten, waaronder terughalen, sortering, garantiebeheer, hergebruik, herstelling, renovatie, revisering, doorverkoop, afvalterugwinning, recycling en schrootbeheer.
De voordelen van retourlogistiek
Als onderdeel van de circulaire economie biedt retourlogistiek een aantal voordelen die aansluiten bij het concept van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
De omzet verhogen
Boven alles kan retourlogistiek de omzet van je bedrijf stimuleren. Hoe snel een product geretourneerd kan worden, is en blijft een belangrijke factor in de aankoopbeslissing van de consument. De flexibiliteit van een goed retourbeleid kan dus helpen om potentiële klanten aan te trekken, bestaande klanten te binden en zo de verkoop een boost te geven.
Openstaan voor nieuwe perspectieven
Aan de hand van retourlogistiek kan je onderneming de economische waarde van geretourneerde producten terugwinnen en zo nieuwe oplossingen bedenken voor de hergebruikte materialen of zelfs nieuwe markten aanboren.
De milieu-impact beperken
Omdat retourlogistiek het hergebruik van producten bevordert, en zo de afvalberg kleiner houdt, speelt dit concept ook een belangrijke rol in de inperking van de koolstofvoetafdruk van je onderneming. Nu geretourneerde producten niet meer zomaar weggegooid worden, zal je onderneming minder primaire grondstoffen én minder energie verbruiken.
Je voorraadbeheer verbeteren
Ten slotte is retourlogistiek synoniem met een beter voorraadbeheer in je onderneming omdat je nu een kleinere buffervoorraad van de gebruikte producten kan aanhouden.
Uiteindelijk hebben al deze factoren een impact op je concurrentievermogen, maar ook op het imago van je bedrijf in de ogen van de consument.
(Kadertekst) Enkele belangrijke cijfers
De waarde van de wereldwijde markt van de recycling van elektronica werd in 2022 geschat op 39,8 miljard dollar. Tegen 2030 zal dat cijfer wellicht stijgen tot 110 miljard dollar, met een gemiddelde jaarlijkse groei van 13,6%2.
In combinatie met intelligente robots weet artificiële intelligentie een nauwkeurigheidsniveau tot 98% te bereiken bij het sorteren van materialen, zoals plastic verpakkingen en bouwafval3.
1 Statista, Average product return rates among digital shoppers in Europe, 2021
2 Global Industry Analysts, Inc, Electronics Recycling: Global Strategic Business Report, 2023
3 Ellen MacArthur Foundation, Artificial intelligence and the circular economy: AI as a tool to accelerate the transition,