Intelligente procesautomatisering verwijst naar een nieuwe generatie tools die op cognitieve technologieën zijn gebaseerd en waarmee we complexe processen kunnen automatiseren. In dit artikel lees je meer over wat de definitie is van intelligente procesautomatisering, dat het voor meer staat dan RPA en ook over concrete situaties.
Wat is intelligente procesautomatisering?
Slim en efficiënt werkenDe definitie van intelligente procesautomatisering
Intelligente procesautomatisering (IPA – Intelligent Process Automation) maakt het mogelijk om niet alledaagse taken die een bepaalde reflectie vereisen, te automatiseren.
Intelligente procesautomatisering is gebaseerd op de technologieën van robotgestuurde procesautomatisering (RPA – Robotic Process Automation) en op de diverse domeinen van de artificiële intelligentie (Machine Learning, Deep Learning, Natural Language Processing, enz_.)._
Intelligente procesautomatisering, meer dan RPA
Robotgestuurde procesautomatisering maakt vandaag al integraal deel uit van de digitale transformatie van ondernemingen. Intelligente procesautomatisering staat daarentegen nog in de kinderschoenen, maar maakt het mogelijk om het rendement van de aankopen naar een hoger niveau te tillen.
Intelligente automatiseringsoplossingen kunnen semigestructureerde gegevens (bestelbonnen, facturen enz.), én ook ongestructureerde gegevens (voicemails, e-mails enz.) verwerken. Ze kunnen bovendien leren uit de observatie van de mens, enz. Daardoor zijn IPA-tools in staat om uitzonderlijke taken te automatiseren die intuïtie, scherpzinnigheid en zelfs creativiteit vereisen, terwijl RPA-tools alleen zogenaamde routinetaken automatiseren.
Concrete gevallen van intelligente procesautomatisering
We kunnen verschillende situaties bedenken die helpen om de rol van intelligente procesautomatisering goed te begrijpen:
Een chatbot zou niet alleen een vast proces kunnen volgen, maar ook de betekenis van de vragen kunnen begrijpen en/of een gevoel (tevredenheid, woede enz.) bij de gesprekspartner kunnen waarnemen. Zo kan die een nog relevanter antwoord aanreiken en de bijzondere gevallen naar een mens doorsturen.
Een robot zou inkomende documenten volgens een vast proces kunnen klasseren, maar ook menselijk gedrag kunnen observeren en er andere specifieke regels uit afleiden (bijvoorbeeld: als bepaalde gesprekpartners bestanden doorsturen, worden die automatisch op een gedeelde server opgeslagen).
Kortom: intelligente procesautomatisering genereert een meerwaarde door bepaalde specifieke taken te verbeteren. Daardoor kunnen ondernemingen hun diensten efficiënter maken en zo concurrentiëler worden.