De digitale transformatie houdt in dat digitale technologie wordt geïntegreerd in alle bedrijfsactiviteiten, niet alleen in de strategie, maar ook in de processen, producten en diensten. Die aanpak is gericht op het verbeteren van het concurrentievermogen, het reactievermogen en de flexibiliteit van de organisatie in een voortdurend veranderend economisch landschap.
Wat is de digitale transformatie en wat is de invloed ervan op je bedrijf?
Slim en efficiënt werkenDigitale transformatie: oorsprong en definitie
De digitale revolutie kwam aan het einde van de 20e eeuw pas echt tot bloei toen de eerste pc's in gebruik werden genomen en huishoudens en bedrijven toegang kregen tot het internet. Een paar jaar later kwam die trend in een stroomversnelling met de opkomst van mobiel internet, smartphones en sociale netwerken. Dat betekende onder meer makkelijkere communicatie, sneller informatie delen en sneller transacties uitvoeren. Die ontwikkelingen hebben de samenleving ingrijpend veranderd.
Voor een digitale transformatie moet je je hele bedrijf opnieuw onder de loep nemen en digitale technologieën integreren.
Denk aan:
De processen, werkmethoden en toeleveringsketen van het bedrijf
De manier waarop het bedrijf waarde creëert en communiceert met klanten en partners
De vaardigheden van medewerkers
Het is dus niet alleen een technologische verandering, maar ook een culturele verandering binnen het bedrijf. En die verandering gaat veel verder dan alleen digitalisering.
(Kader) Technologie staat centraal bij de digitale transformatie:
Cloud computing
Big data
Internet der dingen
Blockchain
Kunstmatige intelligentie (KI)
In een steeds complexere en onzekere wereld, met ook steeds nieuwe technologische innovaties, is de digitale transformatie voor bedrijven onvermijdelijk geworden. Volgens een onderzoek uitgevoerd door McKinsey Digital denkt slechts 11 % van de bedrijfsleiders dat hun huidige bedrijfsmodel economisch levensvatbaar blijft. Daarentegen is 64 % van mening dat hun bedrijf nieuwe digitale activiteiten moet ontwikkelen om winstgevend te blijven1. De vraag is niet langer óf bedrijven aan een digitale transformatie moeten beginnen, maar wanneer en hoe ze dat het beste kunnen doen.
Waarom een digitale transformatie?
Kiezen voor een digitale transformatie is niet alleen essentieel om te overleven als bedrijf, maar het biedt ook heel wat voordelen.
Geoptimaliseerde processen
Dankzij digitale technologieën kunnen bedrijven hun workflows stroomlijnen en bepaalde taken automatiseren. Daardoor kunnen verschillende afdelingen van het bedrijf hun productiviteit verhogen en tegelijkertijd de kosten en doorlooptijden verlagen. Die verbetering van alle werkprocessen vormt eigenlijk de kern van de digitale transformatie.
Een klantgerichte benadering
Tegenwoordig is het aanbieden van goede producten tegen de juiste prijs niet langer voldoende om je te onderscheiden op de markt. Elk bedrijf moet de klanten een unieke, persoonlijke en onderscheidende winkelervaring bieden. Voorbeelden hiervan zijn live chat, nieuwe betaalmethoden en mobiele apps.
Betere beleving voor medewerkers
Digitale tools (zoals bedrijfsapps, plannings- en beheeroplossingen en specialistische software) maken de dagelijkse werkzaamheden een stuk makkelijker. Hiermee kunnen medewerkers tijd besparen, tijdrovende taken uit handen geven en beter met elkaar communiceren. Al deze factoren dragen bij aan de persoonlijke ontwikkeling op de werkvloer, wat leidt tot gemotiveerdere medewerkers die sneller trouw blijven aan je bedrijf.
Meer winst
Bedrijven die gebruikmaken van nieuwe technologieën (zoals big data, kunstmatige intelligentie en automatisering van processen) zijn winstgevender. Omdat ze sneller en flexibeler kunnen werken, en zichzelf continu kunnen verbeteren, hebben ze een voorsprong op de concurrentie. Accenture toont in een onderzoek aan dat leidinggevenden die gebruikmaken van technologie en innovaties de afgelopen drie jaar vijf keer sneller zijn gegroeid dan collega's die deze ontwikkelingen niet hebben gevolgd2.
De uitdagingen van een digitale transformatie
De digitale transformatie brengt ook flinke uitdagingen met zich mee. Daarbij gaat het niet alleen om organisatorische en menselijke aspecten, maar ook om maatschappelijk verantwoord ondernemen.
De organisatie opnieuw inrichten
Een digitale transformatie leidt ook tot veranderingen op organisatieniveau. Het bedrijf moet de technologieën afstemmen op de strategie, maar er moet ook een bestuurs- en managementmodel worden
gekozen. Hier kan bijvoorbeeld een speciaal team voor worden opgericht. De digitale transformatie moet vervolgens worden ingepast in alle afdelingen en op alle niveaus van het bedrijf.
Nieuwe vaardigheden ontwikkelen
De introductie van nieuwe technologieën brengt enorme veranderingen met zich mee voor de bedrijfswereld. De huidige beroepen zullen zich blijven ontwikkelen en er zullen nieuwe functies ontstaan. Daarom is het voor de professionele ontwikkeling van medewerkers essentieel om nieuwe competenties te verwerven en digitale vaardigheden aan te leren.
Voor meer dan 90 % van de banen zijn op dit moment al digitale basisvaardigheden vereist3. Om talent te behouden en nieuw talent aan te trekken, moeten bedrijven hun hr-model herzien en permanente training aanmoedigen.
Persoonlijke gegevens beschermen
Vertrouwen is een essentiële voorwaarde voor een succesvolle digitale transformatie. Dat geldt in het bijzonder voor persoonlijke gegevens. Als er een veilige omgeving wordt gecreëerd, kunnen alle betrokkenen zonder aarzelen deze nieuwe weg inslaan.
Cyberveiligheid garanderen
De digitale transformatie brengt reële cyberrisico's met zich mee, denk maar aan cyberaanvallen of technologische afhankelijkheid. Sinds we meer thuis zijn gaan werken, is het aantal cyberbedreigingen en hacks al verveelvoudigd. Om deze risico's tegen te gaan, moeten bedrijven prioriteit geven aan beveiliging en hun IT-keten goed in kaart brengen.
Door een digitale transformatie kunnen bedrijven concurrerend blijven, zich veerkrachtiger opstellen en hun voortbestaan op de lange termijn veiligstellen. Dit proces brengt ingrijpende veranderingen en grote uitdagingen met zich mee, maar heeft ook enorme voordelen voor de toekomst van elke organisatie.
3 Europese Rekenkamer, 'Grotere inspanningen nodig om alle Europeanen uit te rusten met digitale basisvaardigheden', 2021