E-commerce kent al tien jaar een gestage opmars. De inkomsten uit e-commerce in Europa stegen dan ook van 279 miljard euro in 2013 tot maar liefst 621 miljard euro in 2019. En door de gezondheidscrisis in 2020 brak de sector helemaal door. Door dat gigantische succes is de verpakkingskwaliteit nu meer dan ooit een doorslaggevende factor voor succesvolle e-handelaars.
Verpakking en e-commerce
Slim en efficiënt werkenVolgens een rapport van Ecommerce Europe en EuroCommerce zullen de inkomsten uit e-commerce in Europa in 2020 nog verder stijgen met 12,7 % tot maar liefst 717 miljard euro. Europa is op zijn eentje al goed voor 30 % van de wereldwijde e-commerce. Naast de kwaliteit van de geleverde producten, die uiteraard van cruciaal belang is, blijft ook de logistiek een grote uitdaging voor de e-commercesector. En die hangt deels af van de kwaliteit van de verpakkingen.
Verpakking afgestemd op logistieke uitdaging
Verpakking afstemmen op de omstandigheden tijdens het vervoer
Het spreekt voor zich dat een verpakking het product niet alleen moet beschermen, maar ook gedurende het hele leveringsproces in perfecte staat moet houden. Tijdens het transport komen pakketten namelijk in verschillende omgevingen terecht, gaande van de verpakkingstafel in het magazijn tot de overhandiging aan de klant. Een verpakking moet dus bijzonder stevig en voldoende opgevuld zijn, zodat alle goederen beschermd blijven tegen schokken. Je moet een pakketje bovendien optimaal kunnen verwerken en inladen. Verpakkingen mogen dus bijvoorbeeld niet te groot zijn. Het heeft trouwens ook geen zin om producten in té grote verpakkingen te steken. Je kunt ze dan misschien wel extra opvullen, maar ze nemen ook meer ruimte in beslag in de vrachtwagen. Daardoor rijd je rond met veel lege ruimte en moet je meer rondes uitstippelen, wat dan weer enorme gevolgen heeft voor je energieverbruik en de milieu-impact van je transport. Optimalisering heeft hier dus een positieve invloed op je kosten, de tevredenheid van je klanten én je mvo-beleid.
Verpakking afstemmen op de aard van het product
Vermijd deze valkuilen en kies voor een verpakking op maat van het product dat je verstuurt. Voor het vervoer van kleding volstaan over het algemeen standaard kartonnen dozen als secundaire en beschermfolie als primaire verpakking. Maar dat geldt niet voor meer kwetsbare producten zoals wijn of bloemen. Glazen flessen verpak je bijvoorbeeld het liefst in een honingraatverpakking met ruimte voor elke fles en verstevigde randen, zodat ze uitstekend beschermd zijn tijdens het transport. En uiteraard moeten de primaire en secundaire verpakkingen in de voedingssector voldoen aan alle geldende opslagvoorwaarden.
Verpakkingen die gemakkelijk te retourneren zijn
Volgens een studie van UPS leest 76 % van de internetgebruikers de retourvoorwaarden voor ze een bestelling plaatsen. Hoe eenvoudiger, sneller en handiger die procedure, hoe meer je het vertrouwen van je klanten wint. De pakketten en de verpakkingen zelf zijn hierbij uiteraard het belangrijkste argument. Je klant moet zijn pakket gemakkelijk kunnen sluiten en hergebruiken. Als hij een product wil retourneren, moet hij het dus gewoon weer in de originele verpakking stoppen en het pakket afsluiten!
Verpakking – je belangrijkste ambassadeur
Verpakking en communicatie
Vergeet nooit dat je klanten éérst je pakket zien, en daarna pas hun producten! Het is dan ook niet meer dan logisch dat je merk ook op de verpakking in het oog springt. Je verpakking is de belangrijkste ambassadeur van je merk en moet dus absoluut jouw stijl uitstralen.
Dat betekent dat je klanten blij moeten worden wanneer ze een pakketje van jouw bedrijf ontvangen! Nu e-commerce steeds meer aan belang wint in de retailwereld, spelen het logo en de kleur, het formaat en de vorm van een pakket een cruciale rol in de communicatiestrategie van een merk. Zeker nu ‘unboxing video’s’, waarin klanten tonen hoe ze hun pakketjes openen, een heuse rage zijn. Het internet is een gratis advertentieruimte geworden, die de klanten zelf vormgegeven hebben. Toch heeft dit alleen kans op slagen als je verpakking de klant een uitstekende ervaring biedt. Ontvangt je klant een pakket waarop de afzender niet duidelijk zichtbaar is, dat beschadigd is of dat moeilijk te openen blijkt? Dan ontstaat er gegarandeerd een negatieve ‘buzz’.
Verpakking en merkterritorium
In de wereld van de e-commerce vormt een pakket opnieuw het eerste fysieke contact tussen jouw bedrijf en je klanten. Een verpakking moet dus een sterke emotionele band in stand houden tussen de koper en het merk waarop hij vertrouwt. Precies daarom moet de ervaring die een verpakking teweegbrengt aansluiten op de waarden die het merk uitdraagt. Een merk dat zich bijvoorbeeld sterk inzet voor het milieu, maar geen ecologische verpakkingen gebruikt, verliest al snel alle geloofwaardigheid bij zijn klanten.
Verpakking en mvo-beleid
Talloze bedrijven zetten zich vandaag de dag in voor het milieu. Veel klanten verwachten dat namelijk ook. Een merk dat milieuvriendelijke verpakkingen gebruikt, heeft daarom vaak een streepje voor bij klanten. Daarom ga je tegenwoordig resoluut voor recycleerbare en herbruikbare verpakkingen. Want dat komt niet alleen de planeet, maar ook je klanten én je merk ten goede.