C-Class inkopen (Tail spend) zijn aankopen voor kleine bedragen. Vaak worden ze ten onrechte als onbelangrijk of zelfs als ‘niet-kritisch’ beschouwd. Het gaat om producten, goederen of diensten die een onderneming nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Zulke inkopen komen regelmatig voor in elke entiteit en afdeling van het bedrijf.
C-Class inkopen: de definitie
Slim en efficiënt werkenC-Class inkopen
Volgens de wet van Pareto kunnen we de inkopen in drie groepen indelen. C-Class inkopen vertegenwoordigen dan 50 % van alle subcategorieën (of segmenten) en 5 % van het totale inkoopbudget van een bedrijf. Voor een vrij klein budget haalt een onderneming dus zeer veel referenties in huis. In het algemeen doen de verschillende afdelingen van een bedrijf slechts sporadisch C-Class inkopen.
A-Class, B-Class en C-Class inkopen: het verschil
De wet van Pareto staat ook bekend als de ‘wet van 20-80’. Wanneer je inkopen rangschikt op basis van hoeveel een bedrijf eraan uitgeeft, blijkt een algemene trend zich af te tekenen:
A-Class inkopen vertegenwoordigen 20 % van het totale aantal inkoopsegmenten en maken 80 % van de totale uitgaven van een onderneming uit.
B-Class inkopen zijn goed voor 30 % van het totale aantal inkoopsegmenten en vertegenwoordigen 15 % van de uitgaven.
C-Class inkopen maken 50 % van het totale aantal inkoopsegmenten uit en zijn goed voor 5 % van de uitgaven.
Zo vormen die C-Class inkopen ondanks hun kleine bedragen een strategische uitdaging voor ondernemingen:
Ten eerste kunnen sommige C-Class inkopen riskant zijn, zoals dr. Natacha Tréhan in haar artikel schrijft: What strategy should you adopt for class C purchases ? (Welke strategie voor C-Class inkopen?). Het gaat hier om ‘kritisch inkopen’. Sommige van die kleine inkopen moeten namelijk aan Europese normen of bepaalde veiligheidscriteria voldoen (bv. elektrisch gereedschap). Ook de leveringstermijn tijdens de winterperiode kan een risico vormen (als je strooizout niet op tijd wordt geleverd, is je magazijn onbereikbaar).
Ten tweede vertegenwoordigen C-Class inkopen, ook al gaat het om kleine bedragen, aanzienlijke verborgen en indirecte beheerkosten (aantal referenties, aantal bestellingen, aantal leveranciers, aantal facturen …). Dat zie je ook in het onderstaande diagram.
Een echte bron van besparingen op de C-Class inkopen
C-Class inkopen vertegenwoordigen 85 % van het aantal referenties in een onderneming, 60 % van het aantal bestellingen en 75 % van het aantal leveranciers (bron: Manutan). Het voorraadbeheer, de boekhoudkundige kosten en de inkoopprocessen (leveranciers kiezen, onderhandelen, alles opvolgen …) doen de totale eigendomskosten (TCO*) van zulke aankopen onvermijdelijk stijgen. Soms zijn die zelfs hoger dan de inkoopprijs!
Het begrip ’totale eigendomskosten’ (TCO) moet systematisch worden toegepast op C-Class inkopen om een beter beeld te krijgen van hun relatieve gewicht in het hele inkoopproces. Zodra een onderneming beseft hoe belangrijk C-Class aankopen zijn, hoeft ze die alleen nog maar te optimaliseren!
* Total Cost of Ownership