Onze natuurlijke hulpbronnen beschermen, de afvalberg verkleinen … Het milieu is een brandend actueel gespreksonderwerp. De ecologische uitdagingen evolueren en de ondernemingen moeten zich aanpassen aan een nieuwe wereld die zich begint af te tekenen. Ook de toeleveringsketen moet op zoek gaan naar alternatieve oplossingen die onze planeet beter helpen te beschermen. Welke milieuvriendelijke transportmethodes zal de supply chain in de toekomst kiezen om die doelstelling te bereiken?
Wat zijn de milieuvriendelijke transportmethodes van de toekomst in de supply chain?
Slim en efficiënt werkenNieuwe uitdagingen: de toeleveringsketen moet volgen
In deze tijden van globalisering kost het weinig moeite om een product tegen een aantrekkelijke prijs te laten leveren van de andere kant van de wereld. Maar dat heeft ook zo zijn keerzijde. Goederentransport heeft namelijk verregaande gevolgen voor het milieu. Vooral vanwege de CO2-uitstoot. De grootste boosdoeners:
Vervuilende voertuigen;
De grote hoeveelheid transportbewegingen;
Een minder dan optimaal beheer van het transport.
Toch hebben de klanten hoge verwachtingen. Ze willen hun producten steeds sneller, en die moeten dan nog eens goedkoper én van hogere kwaliteit zijn.
Dus hoe kunnen we klanten tevreden houden en tegelijkertijd de toeleveringsketen ‘groener’ maken? De technologie evolueert op dat vlak en de milieuvriendelijke transportmethodes van de toekomst beginnen geleidelijk door te breken.
Schonere transportmethodes voor langere afstanden
‘Buy local’ begint als trend langzaam deel uit te maken van ons dagelijkse leven. Toch zullen er altijd goederen zijn die over langere afstanden vervoerd moeten worden.
Niet alleen worden containers en vrachtschepen optimaal benut zodat die niet halfleeg de oversteek maken, het zeevervoer neemt ook maatregelen om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen:
Verlaging van de hoeveelheid zwavel in de gebruikte brandstof;
Verlaging van de snelheid;
Gebruik van biobrandstoffen (gebruikte olie, algen, afval uit bosbouw);
Elektrificatie van de kaden zodat handelsschepen geen stookolie meer verbranden zodra ze aangemeerd zijn.
Aan land werkt miljardair Elon Musk aan een supersonische trein die snelheden van meer dan 1000 km/u kan halen: de Hyperloop. Dit project zou het goederentransport over langere afstanden helemaal op zijn kop kunnen zetten. De Hyperloop is een capsule die wordt aangedreven door een magnetisch veld en zich door een luchtledige buis beweegt. De trein wordt dus niet afgeremd door wrijving. Daardoor liggen de energiekosten heel wat lager en kun je goederen in recordtijd vervoeren.
De toekomst in de supply chain is aan zelfrijdende voertuigen
Als we het over het personenvervoer van de toekomst hebben, denken velen aan zelfrijdende voertuigen. Maar die kunnen ook nuttig zijn voor verplaatsingen binnen de toeleveringsketen. Wat deze voertuigen zo interessant maakt, zijn vooral de niet-vervuilende elektrische motor en de vlotte rijstijl. Zo hoeven ze niet voortdurend te versnellen en af te remmen, wat heel veel energie bespaart.
Zodra deze milieuvriendelijke transportwijze echt van de grond komt, zal ze een positief effect hebben op zowel het langeafstandsvervoer als op leveringen in de laatste kilometer. Treinen, pendelbussen, vrachtwagens, auto’s, geleidelijk aan doen steeds meer zelfrijdende voertuigen hun intrede.
Zelfs schepen zullen binnenkort automatisch worden aangestuurd. Er lopen momenteel twee projecten rond elektrische en zelfvarende vrachtschepen. Het ene project wordt wellicht in 2022 te water gelaten in Noorwegen, het andere in Japan.
Milieuvriendelijke transportmethodes voor de korte trajecten van de supply chain
Dat de logistiek in de laatste kilometer een enorme impact heeft op het milieu, is intussen algemeen bekend. De levering tot bij de eindklant, ook al woont die op nog geen 2 kilometer van de fabriek of de opslagplaats, creëert veel vervuiling en is schadelijk voor de planeet. De CO2-uitstoot van het drukke verkeer in de stad maakt van die laatste stap een erg zwakke schakel in de keten.
De laatste kilometer is dus een aanzienlijke ecologische uitdaging waarvoor de ‘green supply chain’ een oplossing moet vinden. Om dit probleem aan te pakken, wordt er momenteel gewerkt aan diverse transportmethodes van de toekomst. Het doel: het verkeer in de stad terugdringen en de vervuiling tegengaan.
De eerder genoemde elektrische en zelfrijdende voertuigen zijn in dat opzicht uiteraard de meest logische oplossing. Daarnaast zien we steeds vaker zelfrijdende pendelvoertuigen voorbijkomen, zoals bij de Amerikaanse supermarktketen Walmart. Maar er zijn nog andere milieuvriendelijke oplossingen.
Denk maar aan drones, een efficiënt en milieuvriendelijk alternatief voor korte afstanden en lichte pakjes. In de komende jaren zien we wellicht ook vliegende robots verschijnen die zwaardere en grotere goederen aankunnen.
Maar we hoeven niet alleen omhoog te kijken om een robot te zien. Ook zelfrijdende wagentjes zijn allang geen sciencefiction meer. Deze rijdende robots met een gps-systeem bezorgen hun pakjes volledig autonoom op hun bestemming. Vanwege hun kenmerken zijn zulke wagentjes vooral geschikt voor leveringen in de stad.
En nu we het toch over robots hebben: er zijn ook de halfautonome volgwagentjes die de bezorgers helpen tijdens hun ronde. In plaats van de wagen te nemen kunnen de bezorgers nu te voet gaan, gevolgd door hun helper. Deze robots werken op een elektrische batterij en helpen zo om de uitstoot van broeikasgassen te beperken. En als kers op de taart blijft de geluidsoverlast in de steden op die manier binnen de perken.
Een slimmer beheer van het transport voor een groenere toeleveringsketen
Voor een milieuvriendelijker transport in de toekomst is meer nodig dan enkel technologische innovaties bij de voertuigen. We moeten een stap verder gaan en ook de trajecten bekijken. Wat heeft een zelfrijdend autonoom pendelvoertuig dat nul gram CO2 uitstoot nog nodig? Een goed uitgestippeld, optimaal traject.
En daarbij kunnen softwareprogramma’s voor beheer, planning en analyse van verzendingen een belangrijke rol spelen. De voertuigen worden dan geladen op basis van de route en de geplande haltes. Ook de organisatie van de goederen wordt heel nauwkeurig gepland: wat als eerste geleverd wordt, gaat als laatste het voertuig in en omgekeerd. Zo verlopen de leveringen veel sneller.
De optimalisering van het transport vormt een aanvulling op de optimalisering van de slimme magazijnen, de eerste stap op dit traject.
Ecologie staat centraal bij de transportmiddelen van 2050
De uitdagingen van vandaag zijn niet dezelfde als die van dertig jaar geleden. De voorbije jaren hebben we kennisgemaakt met enkele innovatieve transportoplossingen die doen hopen op een groenere toekomst. Dankzij deze enorme stappen voorwaarts zal dat wat nu slechts het prille begin is van een technologische revolutie, tegen 2050 een op-en-top geperfectioneerd systeem zijn. Met tal van nieuwe mogelijkheden bovendien. Robotica en artificiële intelligentie zijn onlosmakelijk verbonden met deze evolutie.
Op weg naar een meer milieuvriendelijke consumptie-, productie- en toeleveringswijze moet de supply chain evolueren en zich aanpassen. Door elk op ons eigen niveau bij te dragen aan dit project kunnen we samen een groenere toekomst bouwen.
Download onze whitepaper ‘Inkoopbeleid en mvo’