Veel bedrijven gaan voorbij aan het belang van geoptimaliseerde long tail spend inkopen (ook gekend als C-Class inkopen of indirecte inkopen). Meestal voeren de inkoopafdelingen een gestructureerd beheer van hun A-Class en B-Class inkopen, maar niet altijd van hun C-Class inkopen. Die beschouwen ze als niet-strategisch. Long tail spend inkopen maken echter tot 70% van de verborgen kosten binnen inkoopdiensten uit[1]. Gelukkig bestaat er een methode om het beheer van jouw inkopen te optimaliseren. Die methode is gebaseerd op gegevensanalyse, een lean aanpak en een flexibel kader.
Savin’side®, de methode om je long tail spend inkopen te optimaliseren
Slim en efficiënt werkenHet belang van long tail spend inkopen
Volgens de wet van Pareto (ook wel de wet van 20-80 genoemd) maken long tail spend inkopen (of C-Class inkopen) 5 % van het totale aantal bedrijfsuitgaven uit, maar ook 50 % van het totale aantal inkoopsegmenten.
Pas de matrix van Kraljic toe en vergelijk de financiële inzet, die bij die categorie van inkopen relatief beperkt blijft, met het algemene risiconiveau. Long tail spend inkopen kun je dan in twee subcategorieën indelen: eenvoudige inkopen (klein risico) en/of kritieke inkopen (groot risico).
Dat wil zeggen dat je met long tail spend inkopen voor twee belangrijke uitdagingen komt te staan. Voor elk van die uitdagingen bestaat een gepaste strategie:
In de eerste plaats beheer je de totale eigendomskosten (TCO, total costs of ownership) van de inkopen. Het beheer van de long tail spend inkopen zorgt immers voor maar liefst 70 % van de verborgen inkoopkosten[2]. Die kosten hebben te maken met een samenwerking met meerdere leveranciers, aankopen buiten het proces om, gebrekkige processen, foutafhandelingen en retourzendingen, …
Tegelijkertijd moeten inkoopdiensten zich concentreren op veiligheid, vooral als het gaat om kritieke inkopen. Daarvoor doen ze een beroep op leveranciers die garant staan voor de kwaliteit en de oorsprong van producten, de naleving van normen en voorschriften, …
Savin’side®, de ‘Lean–Agile‘-methode om jouw long tail spend inkopen te optimaliseren
De Manutan Groep heeft een methode ontwikkeld om zijn key accounts te helpen hun long tail spend inkopen (of C-Class inkopen/indirecte inkopen) te optimaliseren. Savin’side® is ontwikkeld door inkopers voor inkopers en is gebaseerd op gegevensanalyse, een lean aanpak en een flexibel methodologisch kader.
Die strategie is gericht op een beter beheer van de totale inkoopkosten, en dus op een beter beheer van long tail spend inkopen. Zes optimaliseringshefbomen zorgen hiervoor:
De leveranciersportefeuille rationaliseren
Tot 75% van de kosten van long tail spend inkopen gaan naar de leveranciers[3]. Daarom zorgen ze voor aanzienlijke administratieve kosten. zoals kosten voor leveranciersbeheer (gemiddeld geschat op 1.000 euro/leverancier/jaar) en transactiekosten. Daarom beperk je best de omvang van de leveranciersportefeuille door sommige leveranciers (bv. met lage jaarlijkse uitgaven of lokale dekking) te vervangen door één enkele distributeur die een brede waaier van referenties aanbiedt.
Productoptimalisatie
Interne klanten worden zelden bijgestaan in hun keuze van long tail spend inkopen. Daardoor kopen ze vaak luxeproducten: bekende merkproducten van hoge kwaliteit, maar ook met een hoge prijs. Dat is echter niet altijd nodig wanneer het gaat om eenvoudige inkopen en er zijn directe kosten mee gemoeid. Om de keuze van de producten te optimaliseren, zorg je er best voor dat ze voldoen aan de functionele behoeften van interne klanten. Zo vermijd je over-kwaliteit.
Digitalisatie van de transacties
Long tail spend inkopen maken 60% van het aantal bestellingen uit[4]. De optimalisatie van het transactieproces is dus noodzakelijk. Om dat te doen, dematerialiseren de inkoopdiensten het Procure-to-Pay-proces van productselectie tot facturering. Die strategie zorgt niet alleen voor een meer efficiënte werking binnen het bedrijf, maar levert ook financiële besparingen en milieuvoordelen op.
Logistiek optimaliseren
Long tail spend inkopen zijn meestal over meerdere leveranciers verspreid en voor elke levering moeten meerdere medewerkers van je bedrijf kostbare tijd vrijmaken (beveiliging, goederenontvangst, magazijnmedewerkers, …). Daar staat niet altijd een echte meerwaarde tegenover. Om de productiviteit te verhogen, verbeteren de inkoopafdelingen de processen voor levering en bezorging van producten aan de gebruikers via diverse diensten: gepersonaliseerde of gestroomlijnde leveringen, industriële verkoopautomaten, …
De overeenkomst toepassen
Wanneer het inkoopbeleid in een bedrijf niet nauwkeurig wordt gevolgd, leidt dat rechtstreeks tot financieel verlies en tot een toename van het aantal niet-beheerde inkopen. Inkoopafdelingen zien er best op toe dat alle vestigingen van hun bedrijf de voordelen die in het contract met een leverancier zijn afgesproken, volledig benutten. Zo nodig maken ze de interne klanten ervan bewust (vestigingen bezoeken, marketingcampagne, …).
Continue verbetering
Niet-kwaliteit is over het hele bedrijf verspreid en dat bemoeilijkt het inkoopbeheer. Daarom is het van groot belang de onderliggende oorzaken van de vastgestelde tekortkomingen op te lossen en de service te verbeteren.
Hoewel een efficiënte werking en kostenvermindering tot de prioriteiten van de inkoopafdelingen behoren, vormen geoptimaliseerde long tail spend inkopen een formidabele hefboom. Een dergelijke strategie komt overeen met Lean Procurement: het voortdurend opsporen van ‘verspilling’ om waarde te creëren.
Download onze whitepaper ‘Lean inkopen en waardecreatie’.
[1] [2] [3] [4] Bron: Manutan Group