In een vorig blogartikel bespraken we de resultaten van een grootschalig Frans onderzoek naar het gedrag van de jongste generatie inkopers. Uit die barometer kwamen nóg meer interessante inzichten. Zo peilde de enquête* naar reacties op de vraag of de inkoopstrategie afgestemd moet zijn op de bedrijfsstrategie. Benieuwd naar de antwoorden? We kunnen alvast verklappen dat er een duidelijk verschil is tussen de houding van grote organisaties en die van iets kleinere ondernemingen …
Moet je de inkoopstrategie afstemmen op de bedrijfsstrategie?
Slim en efficiënt werkenInkoopstrategie en bedrijfsstrategie op elkaar afstemmen of niet?
Uit het Franse onderzoek bleek dat de grote organisaties het essentieel vinden om hun inkoopstrategie af te stemmen op de bedrijfsstrategie. Het idee is dat het inkoopbeleid en inkoopproces een concurrentievoordeel kunnen opleveren voor het bedrijf en dat je zo bovendien de risico’s beter kunt beheersen.
Bij kleine ondernemingen is de reactie meer gematigd. Hun prioriteit ligt niet bij het afstemmen van de strategieën, maar bij het bevorderen van de communicatie tussen interne belanghebbenden en het vergroten van de inspraak van de inkopers.
De inkoopstrategie van grote ondernemingen…
Bij de meeste grote organisaties is de inkoopstrategie afgestemd op de bedrijfsstrategie. Neem bijvoorbeeld Rockwool, een wereldleider in rotswolisolatie, waar het bestuur van de inkoopdienst op vijf vlakken inspraak heeft in de doelstellingen van het uitvoerende bestuur:
duurzame ontwikkeling
veiligheid
groei
operationele uitmuntendheid
de fabriek van de toekomst
Endel Engie, de Franse marktleider in industrieel onderhoud, bracht de beide strategieën bij elkaar door de groep anders te structureren. Door zich per regio, in plaats van per sector te organiseren, versterkte de inkoopdirectie bovendien de banden met interne klanten.
… en van kleine ondernemingen
Niet bij alle kleine bedrijven is de inkoopfunctie even goed uitgebouwd, wat verklaart waarom hun inkoopstrategie niet altijd op hetzelfde niveau staat als hun bedrijfsstrategie.
De rol van inkopers wordt bovendien vaak onderschat. De inkoopdirecties formaliseren slechts zelden hun inkoopstrategie of KPI’s. Hun prioriteit is interne communicatie over de inkoopfunctie en haar toegevoegde waarde.
Waarom de inkoop- en bedrijfsstrategie op elkaar afstemmen?
De inkoopstrategie staat ten dienste van het bedrijf en moet dus een antwoord bieden op haar twee grootste uitdagingen:
Een concurrentievoordeel creëren
Als bedrijven zich succesvol willen onderscheiden op de markt, moeten ze niet alleen op hun commerciële dienst of product rekenen om hun bedrijfspositie te ontwikkelen. Het is belangrijk dat de inkoopdienst ook hieraan bijdraagt met een inkoopstrategie die het mogelijk maakt om competitieve, innoverende leveranciers te vinden. Zo kunnen de bedrijven samen met hun beste partners innoveren en milieuvriendelijke producten ontwikkelen van een ongeëvenaarde technische kwaliteit en met een maatschappelijke impact.
Risicobeheer
Het risicobeheer voor leveranciers (ongeacht of dit logistieke, financiële, juridische, kwaliteitsgerichte, normatieve of mvo-leveranciers zijn) is een belangrijke factor voor het succes van een onderneming. Daarom moet de inkoopdirectie een inkoopstrategie opstellen die de toelevering verzekert en die garant staat voor een goede relatie met de leveranciers. Zeker 75% van de inkoopprofessionals neemt hier concrete stappen voor.
Besluit
Kort samengevat: het is zeker verstandig om de inkoopstrategie de bedrijfsstrategie te laten ondersteunen. Alle experts zijn het erover eens: de beste manier om de inkoopstrategie op peil te brengen en zo de strategische uitdagingen van een bedrijf aan te kunnen, is door de inkoopfunctie in de directieraad of de uitvoerende raad te vertegenwoordigen. Zo komt een strategische positionering van de functie steeds dichterbij …
* De enquête was een initiatief van Franse bedrijven, de Franse beroepsvereniging voor inkopers en de Franse nationale inkoopraad.