Inkoopmanager: functiebeschrijving

Slim en efficiënt werken

Een inkoopmanager is onmisbaar geworden in grote bedrijven, met name in de industrie. Hij of zij staat in voor de inkoopstrategie en het contact met de leveranciers. De inkoopmanager maakt daarnaast steeds vaker deel uit van het uitvoerend comité of het directiecomité van het bedrijf. Meer weten over de functie van inkoopmanager? Leer in deze functiebeschrijving alle aspecten ervan kennen: taken, vaardigheden, salaris en opleiding.

Wat zijn de taken van een inkoopmanager?

De inkoopmanager kijkt naar wat zijn of haar bedrijf precies nodig heeft en in welke omgeving het actief is. Op basis daarvan bepaalt hij of zij de inkoopstrategie en het inkoopbeleid van de onderneming, en voert die uit.

Een inkoopmanager zet dus zijn of haar vaardigheden in voor de ontwikkeling van het bedrijf en beheert de uitgaven.

Zo heeft een inkoopmanager vijf hoofdtaken:

  • inkoopstrategie en -beleid bepalen: na overleg met de algemene directie zich aan de strategische doelstellingen aanpassen, een economische controle uitvoeren, de behoeften van de verschillende afdelingen in kaart brengen …

  • inkoopafdeling in goede banen leiden: de organisatie optimaliseren, nieuw talent aanwerven, het team (op)leiden …

  • aan onderhandelingen deelnemen: de teams ondersteunen bij gevoelige of strategische kwesties, toezicht houden op kaderovereenkomsten …

  • inkoopprojecten sturen: per mijlpaal opvolgen, processen en tools invoeren …

  • leveranciers en inkoopprestaties monitoren: specificaties opstellen, key performance indicators definiëren, toezicht houden op alle kosten en het aankoopbudget, regelmatig rapporten opstellen …

Inkoopmanagers blijven gedurende hun hele loopbaan zoeken naar kwaliteitsproducten of -diensten tegen de beste prijs. Als bekwame onderhandelaar sluit hij of zij partnerschappen met leveranciers die hun beloften nakomen (leveringstermijnen, mvo-aanpak, prijs-kwaliteitsverhouding …).

De taken van een inkoopmanager kunnen veranderen naargelang van de behoeften, maar ook afhankelijk van de activiteitensector van het bedrijf. Het werkterrein is uitgebreid en omvat nu ook leveringen, logistiek en in sommige gevallen zelfs marketing. De taak van de inkoopverantwoordelijke is steeds meer gericht op waardecreatie, met name door naar innovatieve oplossingen te zoeken en milieucriteria in aanmerking te nemen.

Over welke vaardigheden beschikt een inkoopmanager?

Zoals in elke functie moet een inkoopmanager knowhow combineren met persoonlijke kwaliteiten. Een inkoopmanager wordt dus verwacht over een heleboel vaardigheden te beschikken.

Wat betreft knowhow moet een inkoopmanager het volgende beheersen:

  • inkoopmethodes en commerciële onderhandelingstechnieken;

  • inkoopbeheerinstrumenten en -oplossingen op de markt, zoals e-procurement of e-sourcing;

  • de omgeving van het bedrijf: sector, functies, economische en organisatorische randvoorwaarden, producten en diensten die nodig zijn voor de productie en de goede werking van de onderneming;

  • onmisbare juridische kennis: handelsrecht, douanevoorschriften, vervoer van goederen …;

  • economische cultuur en (inter)nationaal nieuws;

  • projectbeheer en aanbestedingsprocedures;

  • een of meer vreemde talen, in het bijzonder Engels.

Wat betreft persoonlijke kwaliteiten moet een inkoopmanager blijk geven van:

  • charisma en interpersoonlijke vaardigheden om samen te werken met teams, andere afdelingen, leveranciers en de algemene directie;

  • stressbestendigheid en vasthoudendheid, vooral bij strategische onderhandelingen;

  • bereidheid om te luisteren naar de behoeften van talrijke gesprekspartners;

  • creativiteit om nieuwe optimaliseringsmogelijkheden te bedenken;

  • het vermogen een stap terug te kunnen zetten en een globale visie met het oog op een strategie op lange termijn;

  • autonomie en aanpassingsvermogen om de betrekkingen met de verschillende partners te optimaliseren.

Welke opleiding moet een inkoopmanager hebben gevolgd?

Een inkoopmanager verwerft de nodige vaardigheden dankzij een basisopleiding, jarenlange ervaring en regelmatige bijscholing.

Een inkoopmanager is doorgaans een senior manager met ongeveer tien jaar werkervaring op het gebied van inkopen. Hij of zij moet daarnaast het juiste diploma hebben, dat is meestal een masterdiploma.

Om een toekomstige inkoopmanager te worden, kunnen studenten naar een business school gaan, of een algemene of gespecialiseerde ingenieursopleiding volgen. Een masterdiploma in management, economie of inkoopmanagement biedt ook de nodige vaardigheden en kennis voor een functie met zo veel verantwoordelijkheden.

Als onderdeel van hun opleiding leren toekomstige inkoopmanagers alle markten wereldwijd te begrijpen. Ook digitale vaardigheden ontwikkelen is van groot belang. Met hun diploma op zak beheersen ze de waardeketen in een omgeving die voortdurend versnelt.

Wat verdient een inkoopmanager?

Het gemiddelde jaarsalaris van een inkoopmanager bedraagt ongeveer 105.000 euro (40.000 – 50.000 pond in het VK). Uiteraard varieert dat bedrag naargelang van de ervaring in het vak, het bedrijf waarvoor hij of zij werkt en het gemiddelde salaris in het land waar hij of zij gevestigd is.

In het algemeen is een inkoopmanager aan de slag bij een groot concern. Ook bedrijven met meer dan vijfhonderd werknemers werven profielen aan om dergelijke verantwoordelijkheden op zich te nemen. De vaardigheden van een inkoopmanager zijn steeds meer gegeerd en openen vele deuren voor hem of haar. Een inkoopmanager kan bijvoorbeeld werkzaam zijn in de automobielsector of de detailhandel, maar ook in de telecommunicatie.

Hij of zij kan in de eerste jaren tussen 60.000 en 70.000 euro bruto per jaar verdienen. Meer dan acht jaar ervaring of aan de slag in een bepaalde sector? Dan strijkt een inkoopmanager soms tot wel 150.000 euro per jaar op.

Op lange termijn kan de inkoopmanager doorgroeien tot operationeel manager, industrieel manager of algemeen manager.

Kom meer te weten over de huidige en toekomstige uitdagingen voor inkoopmanagers.

Manutan helpt je graag

Meer weten? Op onze blog verzamelen we handige info, advies en praktische tips. Zo kun je je werkplek duurzaam en ergonomisch inrichten, en optimaal laten functioneren.

Vind je niet wat je zoekt? De helpdesk van Manutan staat altijd voor je klaar met extra info en advies op maat. Vul hieronder je gegevens in en bezorg ons je vraag. We helpen je zo snel mogelijk verder.

Name
Bedrijfsnaam
Contact
Whitepaper

Leer om je bedrijfsuitgaven in de hand te houden en je rendement te verhogen.

Download de whitepaper

Auteur

author image
ManutanGeschreven op 7 februari 2022

Heb je een vraag? Aarzel zeker niet om ons te contacteren!

Contact/info

Gerelateerde Artikelen