De Manutan Groep hecht veel belang aan duurzaam ondernemen. We staan andere bedrijven daarin niet alleen bij, maar nemen zelf ook veel mvo-initiatieven. In dit artikel zoomen we concreet in op een aantal Nederlandse acties.
Mvo als onderneming: zo pakt Manutan het aan
Duurzaamheid op de werkvloerEen greep uit onze mvo-initiatieven
Maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent dat je als bedrijf aandacht hebt voor sociale en milieukwesties, en dat je door ethisch en transparant gedrag de verantwoordelijkheid opneemt voor de effecten van je activiteiten op de maatschappij en op het milieu. Mvo streeft naar een systematische verbetering op het vlak van de drie P’s: people, planet en profit. Ook Manutan Nederland zorgt dat sociale aspecten en milieuaspecten in balans blijven met een verantwoorde economische verbetering. Daarom organiseren we bijvoorbeeld het volgende:
een jaarlijks medewerkerstevredenheidsonderzoek, in samenwerking met Great Place To Work
sportfaciliteiten op het werk
systematische aandacht voor veilig werken
het energieverbruik verminderen door hoogrendementsverwarming
onderzoek naar vermindering van onze transportafdruk, bijvoorbeeld door ritten te combineren
de installatie van elektrische laadpalen
de digitale verzending van facturen en orderbevestigingen digitaal versturen naar onze klanten
op verzoek van klanten orders verzamelen en wekelijks bij hen afleveren
interne bewustwordingscampagnes om het energieverbruik te beperken
dubbelzijdig printen en kopiëren
En nu jij? People, planet, profit: go!
Klaar om ook stappen te zetten richting mvo? Met dit actieplan krijg je maatschappelijk verantwoord ondernemen ook in jouw organisatie op de kaart!
1. Nulmeting uitvoeren
Wat doe je momenteel al op het vlak van duurzaam ondernemen? Som alle initiatieven op, hoe klein en groot ook, en aarzel niet om daar hulp bij te vragen. Maak bijvoorbeeld een inventarisatie door aan medewerkers, klanten en leveranciers te vragen op welke vlakken zij vinden dat je al duurzaam bezig bent. Geef hen ook de optie om aan te geven waar ruimte is voor verbetering, zo kom je snel tot concrete actiepunten. Sla in je opsomming geen enkele afdeling over! Sluit niets op voorhand uit, want misschien valt er ergens toch onverwacht duurzaamheidswinst te halen – en als er toch geen verbeteringen mogelijk zijn, dan moet je natuurlijk kunnen uitleggen waarom je een bepaalde afdeling niet opneemt in je plan.
2. Visie en missie bepalen
Giet in een tweede fase je mvo-ambities in een visie en missie. Wat is je motivatie om maatschappelijk verantwoord te ondernemen? En welke plaats in de maatschappij wil je als bedrijf vervullen? Aarzel ook niet om te communiceren over jullie plan van aanpak en de vorderingen die jullie maken. Het zal bijdragen aan een positief effect op je bedrijfsimago.
3. Doelen stellen
Bepaal daarna een aantal concrete doelen aan de hand van de volgende vragen:
Wat is het einddoel?
Wat moet er gebeuren?
Wat en wie heb je daarvoor nodig?
Welke kosten brengt het met zich mee?
Hoeveel tijd heb je? Wanneer moet het resultaat er zijn?
4. Actieplan en pilot
Vertaal die doelen vervolgens naar een plan dat, wederom, zo concreet mogelijk is, maar tegelijk wel realistisch blijft. Leg data en terugkoppelmomenten vast en wijs een hoofdverantwoordelijke aan. Misschien heb je nog wel wat werk voor de boeg, en dan kan zo’n plan overweldigend lijken. Maar houd rekening ermee dat niet alles tegelijkertijd hoeft te gebeuren. Je kunt bijvoorbeeld een aantal pilotprojecten bepalen waarmee je quick wins kunt halen. Zo boek je snel resultaten en word je gemotiveerd om ook ingrijpendere veranderingen door te voeren.
Geef voorrang aan doelen die …
weinig kosten of geen grote investering vragen, maar wel snel geld opleveren
waarvoor je subsidie krijgt
die een grotere investering vragen, maar ook (veel) geld opleveren
die je uit morele of ethische overtuiging doet (maar vaak geen geld opleveren)
5. Communiceren (intern en extern)
Zoals bij elke verandering is een draagvlak creëren essentieel voor wie met mvo wil beginnen. Intern communiceren is de boodschap. Als reactie daarop hoor je vast ideeën voor nieuwe initiatieven, en die kun je dan inventariseren en opnemen in je plan. Hoewel veel bedrijven bang zijn voor kritiek uit de pers (je kunt nu eenmaal niet alles in één keer aanpakken, en er zijn altijd zaken die beter kunnen), is het ook slim om hierover extern te communiceren. Zo weten klanten en leveranciers ten minste dat je hiermee bezig bent, en zo leg je jezelf ook nog een beetje extra druk op om je doelen te behalen. Die externe communicatie kan verlopen via je website, in salespitches en ga zo maar door. Misschien kun je proberen een keurmerklogo te behalen en dat trots uitdragen?
Surf voor meer inspiratie naar de website van MVO Nederland of kijk eens naar onze blogartikels over een duurzame werkplek.