Meer dan anderhalf jaar na het hoogtepunt van de gezondheidscrisis is het tijd voor economisch herstel. Nadat de meerderheid van de sectoren te maken heeft gekregen met economische stilstand of vertraging, zijn de bedrijven helemaal klaar voor beterschap. Aankoopafdelingen hebben een belangrijke rol gespeeld tijdens de pandemie en staan nu voor een nieuwe uitdaging: die strategische positie behouden en hun bedrijven ondersteunen bij hun economische herstel. Forrester Consulting heeft in opdracht van Ivalua een onderzoek gevoerd, genaamd ‘Procurement Plays A Key Role In Restoring Growth’. Daarbij vroeg het meer dan 400 aankoopdirecteurs naar hun nieuwe prioriteiten in de nasleep van de COVID-19-pandemie. De resultaten zijn op z’n minst interessant te noemen.
Welke rol speelt de aankoopafdeling in het economische herstel?
Duurzaamheid op de werkvloerDe aankoopafdeling: in het middelpunt tijdens de crisis
Aan het begin van de pandemie waren alle ogen gericht op de aankoopafdelingen. Ze moesten de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen inslaan om werknemers te beschermen, een vlotte productie garanderen én de risico’s in de supply chain in kaart brengen om de bedrijven draaiende te houden. Laurent Tardif, de voorzitter en CEO van Prysmian Group Zuid-Europa, sprak erover tijdens een debat met andere experts: “Tijdens de pandemie hebben we nogmaals gemerkt hoe waardevol de centrale aankoopafdeling is. Vergaderingen, COVID-commissies, ze was overal bij betrokken.” Tijdens die tumultueuze periode heeft de aankoopafdeling duidelijk haar sporen verdiend en iedereen overtuigd van haar strategische rol binnen het bedrijf. Nu het hoogtepunt van de pandemie achter de rug is, beginnen bedrijven in te zetten op wederopbouw, actie en herstel.
Nieuwe prioriteiten voor de aankoopafdeling
Nu de wereldeconomie langzaam herstelt van de gezondheidscrisis, moeten aankoopafdelingen nieuwe prioriteiten stellen. Innovatie en duurzaamheid blijven hoog op de agenda staan, maar er wordt ook ingezet op meer efficiëntie en op nieuwe kansen vinden om het succes van het bedrijf te stimuleren.
Flexibelere supply chain en efficiëntere aankopen
De coronapandemie heeft ons doen beseffen dat we in een volatiele, onzekere, complexe en ambigue wereld leven (de zogenaamde VUCA-wereld). Aankoopafdelingen moeten dan ook voorbereid zijn op het onverwachte en een flexibelere, efficiëntere supply chain opzetten. Door veranderingen, kansen en bedreigingen vroegtijdig te signaleren, kunnen ze de marktontwikkelingen op de voet volgen en het verschil maken in tijden van crisis.
Nieuwe inkomstenbronnen identificeren
De aankoopafdeling is haar historische focus op onderhandelen en de kosten drukken grotendeels ontgroeid. Inkopers werken steeds meer samen met andere afdelingen en trachten hun bedrijven te helpen nieuwe inkomstenbronnen te vinden, door bijvoorbeeld nieuwe markten aan te boren of samen met leveranciers nieuwe producten te ontwikkelen. Zo positioneren ze zichzelf als de partner bij uitstek op het gebied van productiviteit.
Betere samenwerking met leveranciers
Nu bedrijven almaar digitaler worden, is een goede samenwerking tussen stakeholders belangrijker dan ooit. Vanwege de opmars van nieuwe technologieën moeten aankoopafdelingen vlot kunnen samenwerken met interne klanten en leveranciers, om hun productiviteit te verhogen. Dat kan onder andere door proactief en snel te reageren op veranderingen op de markt, door nieuwe producten te creëren of bestaande producten te verbeteren.
Meer omzet dankzij de aankoopafdeling
Nu de economie zich herstelt, hebben aankoopafdelingen een unieke kans om zich strategisch te positioneren en te onderstrepen hoe ze de omzet van het bedrijf helpen op te krikken. En dat lijkt aardig te lukken, want volgens het rapport van Forrester Consulting erkent 85% van de bedrijfsleiders dat de aankoopafdeling een rol speelt bij omzet- en margegroei. Dat doet ze op verschillende manieren.
Supply chain verbeteren
Om risico’s in de supply chain te minimaliseren, heeft de aankoopafdeling er baat bij dat het bedrijf snel kan reageren op veranderingen in de vraag en op onverwachte gebeurtenissen. Een uitzonderlijk responsieve supply chain kan bedrijven zelfs een concurrentievoordeel opleveren, omdat ze daardoor sneller kunnen inspelen op de vraag dan de concurrentie.
Kosten drukken
De COVD-19-pandemie heeft de wereldeconomie volledig ontwricht, waardoor ze prijsgevoeliger is dan ooit. Daarom moeten aankoopafdelingen meer dan vroeger hun kosten drukken om de inkomsten van het bedrijf te verhogen. Een build-to-forecaststrategie, waarbij je anticipeert op de vraag, kan bedrijven bijvoorbeeld helpen hun productiviteit te verhogen. Maar het kan ook interessant zijn om een build-to-ordermodel toe te passen, en alleen te produceren wanneer er daadwerkelijk vraag is.
Sneller nieuwe producten lanceren
Tijdens de pandemie zagen we in recordtijd nieuwe producten op de markt verschijnen! Sommige bedrijven kozen er zelfs voor om hun productie volledig om te schakelen en bijvoorbeeld persoonlijke beschermingsmiddelen te produceren. De snelheid waarmee een bedrijf nieuwe producten op de markt brengt, is een belangrijke onderscheidende factor. Goede relaties met leveranciers en flexibiliteit zijn daarbij absoluut noodzakelijk.
Focus op twee pijlers
Om het economische herstel ten volle te benutten en haar nieuwe taken te vervullen, moet de aankoopafdeling zich richten op twee belangrijke pijlers.
Samenwerking met leveranciers
De beste strategie om een bedrijf flexibeler te maken en de omzet op te schroeven is door de samenwerking met leveranciers te verbeteren. Toch zijn veel bedrijven daar in werkelijkheid niet of amper mee bezig. 83% van de aankoopdirecteurs die door Forrester Consulting ondervraagd werden, is namelijk van mening dat ze nauwer samenwerken met hun leveranciers dan de concurrentie. Een kleine rekensom vertelt ons dat dit onmogelijk kan kloppen, vooral omdat slechts een derde van hen aangaf inspanningen te leveren om de voorkeursklant van hun leveranciers te worden. De aankoopafdeling heeft er dus alle belang bij om de relatie met haar leveranciers te versterken – iedereen wint erbij!
Nieuwe technologieën
Het lijdt geen twijfel dat nieuwe technologieën een sleutelrol zullen spelen bij de transformatie van de aankoopafdeling. Hoewel robotgestuurde procesautomatisering (RPA) de tijdrovende, repetitieve taken die weinig waarde toevoegen al begint over te nemen, wordt er binnen de aankoopafdelingen vooral veel verwacht van artificiële intelligentie of AI. 70% van de aankoopdirecteurs die door Forrester Consulting ondervraagd werden, denkt namelijk dat AI de komende jaren de belangrijkste technologie wordt. Ze zijn er met name van overtuigd dat AI zal helpen om sneller informatie te verkrijgen (60%), die informatie makkelijker behapbaar te maken voor hun teams (51%) en andere daarmee samenhangende taken sneller uit te voeren (53%).
Inkoopafdelingen hebben alle troeven in handen om de omzet van hun bedrijven te verhogen, bij te dragen tot het economische herstel en waarde te creëren. Daarvoor moeten ze samenwerken met de verschillende afdelingen binnen het bedrijf om opportuniteiten te identificeren, de relaties met hun leveranciers verbeteren en slim gebruikmaken van nieuwe technologieën.
Download onze whitepaper als je wil weten hoe je MVO in het inkoopbeleid van jouw bedrijf kunt integreren.