Nu mvo (maatschappelijk verantwoord ondernemen) een stevige opmars kent, wordt de duurzame-inkoopmanager een echte spilfiguur op de inkoopafdeling van tal van ondernemingen.
Deze toekomstgerichte functie draagt bij aan de concrete uitwerking van milieubewuste en sociale verbintenissen, zoals het ‘Made in France’-initiatief, tewerkstelling of integratie. Tegelijkertijd waakt de duurzame-inkoopmanager erover dat de aankoopafdeling steeds beter gaat presteren op economisch vlak.
Welke doelen streeft een duurzame-inkoopmanager na?
Een aankoopbeleid dat inspeelt op de uitdagingen op het gebied van milieubescherming, sociale vooruitgang en economische ontwikkeling is tegenwoordig onmisbaar. En op dat vlak is een belangrijke rol weggelegd voor de duurzame-inkoopmanager.
Onderhandelen over inkoopcontracten, de logistieke keten en toeleveringsstromen coördineren … De duurzame-inkoopmanager zet het mvo-beleid van zijn onderneming kracht bij door bij te dragen aan zes basisbehoeften:
Bijdragen aan de economische efficiëntie: kosten definiëren, onderhandelen over duurzame aankopen
Het mvo-aankoopbeleid sturen: een gestructureerde strategie en aanpak hanteren met aandacht voor ecologische en maatschappelijke doelstellingen; de indicatoren van het actieplan van het beleid rond duurzame aankopen vastleggen, meten en opvolgen
Advies geven over verantwoorde, duurzame aankopen: de concurrentie, de milieunormen, de reglementering en de standaarden (ISO 26000, ISO 24000 …) monitoren; prospecties verrichten bij leveranciers om de sourcing-, kwaliteits- en traceerbaarheidsprocedures van de onderneming voortdurend te verbeteren; de uitvoerende directies helpen bij het nemen van beslissingen die stroken met de vastgelegde mvo-verbintenissen
De kwaliteit van het aanbod verbeteren: een product of service via de aankopen aantrekkelijker maken (prijs, voordelen voor het milieu en de maatschappij)
Kosten optimaliseren: de globale waardeketen versterken door maatschappelijk verantwoorde én milieubewuste aankopen te doen
Zich profileren als ambassadeur binnen de onderneming: de teams wijzen op het belang van het mvo-beleid van de onderneming en over de hierbij horende uitdagingen, positieve stappen binnen het bedrijf en bij de leveranciers aanmoedigen, maatschappelijk verantwoorde en milieubewuste aankoophandelingen promoten (bijv.: SPASER)
Welke vaardigheden heeft een duurzame-inkoopmanager?
Zoals vaak het geval is in de zakenwereld, moet de duurzame-inkoopmanager technische competenties weten te combineren met menselijke vaardigheden.
Zijn zakelijke expertise steunt op verschillende technische competenties:
Hij kent de onderneming en haar behoeften en producten op zijn duimpje.
Hij kent ook de leveranciersmarkt.
Hij beheerst de aankoopmethodes en commerciële onderhandelingstechnieken als geen ander.
Hij begrijpt de beperkingen van internationale logistiek.
Hij spreekt vloeiend Engels.
Daarnaast heeft een goede duurzame-inkoopmanager bepaalde sociale vaardigheden nodig:
Hij is geïnteresseerd in uitdagingen op het vlak van milieu en maatschappelijke vooruitgang en volgt van dichtbij op hoe zijn vak evolueert.
Hij luistert naar de behoeften van zijn klanten en staat steeds voor hen klaar.
Hij is volhardend en werkt onvermoeibaar om de meest doeltreffende oplossingen voor de onderneming te vinden.
Welk loon verdient een duurzame-inkoopmanager?
Het gemiddelde jaarloon van een duurzame-inkoopmanager is afhankelijk van zijn ervaring. Het begint bij € 35.000 en kan tot € 60.000 oplopen.
Welke opleiding moet een duurzame-inkoopmanager hebben gevolgd?
De duurzame-inkoopmanager is nauw betrokken bij het mvo-beleid van de onderneming. Daarom moet hij een opleiding hebben gevolgd die hem in staat stelt om economische prestaties te koppelen aan respect voor de sociale en milieucriteria van het bedrijf.
Momenteel bieden twee soorten opleidingen hierop een antwoord:
Op lange termijn kan de rol van de duurzame-inkoopmanager nog worden uitgebreid. Omdat steeds meer bedrijven inzetten op duurzame ontwikkeling, zullen er nieuwe carrièremogelijkheden ontstaan, doordat de functie zelf evolueert en er nieuwe functies het daglicht zien. Denk maar aan sociaal ondernemer, mvo-manager, projectmanager voor groene marketing of ecologisch design, projectmanager voor energie-efficiëntie en nog veel meer.