De kosten met betrekking tot (zowel rechtstreekse als onrechtstreekse) inkopen beheren en de potentiële besparingen die daaruit voortvloeien, zijn vandaag de dag een belangrijke factor voor de competitiviteit van een bedrijf. Daarbij is het essentieel om de gegevens eerst en vooral correct te analyseren. Want wanneer deze gegevens juist worden gebruikt, geven ze de resultaten van een bedrijf een enorme boost.
C-Class inkopen: onverwachte gegevensbronnen
Slim en efficiënt werkenC-Class inkopen: een aanzienlijk besparingspotentieel
Als we de totale inkoopkosten van bedrijven analyseren, blijkt dat C-Class inkopen, die per definitie eenmalig en niet strategisch zijn, goed zijn voor gemiddeld 70% van de globale verborgen bedrijfskosten. Daarna komen categorie B (20%) en A (10%).
De verborgen kosten in deze inkoopcategorie zijn van erg uiteenlopende aard: aantal leveranciers en dus ook leveringen en transacties, afstemming bestelling/factuur, inkopen buiten het proces, fouten en retours, verlies en diefstal …
Daarom vindt slechts 8% van de bedrijven dat ze hun C-Class inkopen optimaal beheren*.
Gegevens als informatiebron voor de inkoopdienst
Momenteel is 80% van de bedrijfsgegevens niet gestructureerd en komt alles van verschillende bronnen (rapporten, e-mails, faxberichten …). In het tijdperk van big data staan de inkoopdirecties dus voor een nieuwe uitdaging: gegevens over deze inkopen verzamelen, structureren en analyseren om strategische keuzes te kunnen maken. Zo kunnen ze de inkopen optimaliseren en heel wat besparen.
Door het informatiesysteem en de geschikte Business Intelligence-oplossing te combineren, kunnen alle nodige gegevens worden verzameld en gebundeld voor een analyse van het koopgedrag bij C-Class inkopen binnen het bedrijf. Hiervoor zijn er zes belangrijke optimalisatiepijlers:
De overeenkomst toepassen
Producten optimaliseren
Leveranciers stroomlijnen
Transacties digitaliseren
Logistiek optimaliseren
Continue verbetering
Daarna worden al deze gegevens volgens een vastgelegde methode geanalyseerd om verbeterpunten op maat in kaart te brengen, zodat men de totale inkoopkosten kan terugdringen.
Dankzij de combinatie van data en expertise kunnen bedrijven competitiever worden en het bespaarde bedrag investeren in verbeteringsprojecten.
* Onderzoek Sherpa HEC